Alderspolitik
Hey Blues,
Jeg har længe funderet over strategien i Chelsea. Jeg er ualmindelig tilfreds med vores indkøbspolitik, og forholdsreglen på alderen også er i fokus, for at bibeholde et højt niveau og evt. at kunne holde på prislejet på spilleren, hvis et evt. salg ville kunne være på tale. F.eks. efter nogle gode år i klubben. Glimrende eksempler er købet af Oscar, Hazard, Lukaku, Mata, osv. i kender remsen. De ville sagtens kunne tjene sig selv hjem, og bringe glory til klubben samtidig.
Nu er vi kommet lidt i storm omkring først at ville tvinge Drogba til en 1-årig kontrakt, og han ville have 2 år. Jeg kunne sagtens sætte mig ind i klubbens holdning herom, og spørgsmålet var også at ligge alle æg i en kurv og tage satset på Fernando. Nu er vi i den samme mediestorm igen, omkring Cole. Her er jeg så lidt uforstående, hvorfor der kun tilbydes en 1-årig kontrakt. Men kan forstå på det hele at reglen står fast ligegyldigt hvem det er, og hvilken situation de står i. Eller gør den? Jeg tror da sagtens at Bertrand ville kunne tage over, måske, men ikke med så stor succes i det første tidsrum, men det står pludselig som \"omlidt\", hvis de ikke finder en løsning på kontrakten, og er Bertrand klar til at være første valget?
Afslutningsvis vil jeg gerne komme med min holdning omkring emnet, jeg kan sagtens forstå at en klub som Chelsea går ind og skaber en ramme omkring en regel, som denne. Jeg kan ikke se vi skal forgylde en ældrene spiller som muligvis kan lide under skader, og faldende niveau såvel som værdi, som evt. skal afskrives anerledes, foruden at spillere muligvis vil blive uanset niveau til sidesat for at få de unge spillere spillet ind i startopstillingen. Så rent forretningsmæssigt forstår jeg godt de går hårdt mod hårdt. Men mine følelser siger en anden ting, at jeg ikke gerne ville have været af med f.eks. Drogba og nu - måske Cole?
Hvad er jeres holdning til Chelseas alderspolitik? Bør den være fleksibel, eller ubøjelig uanset hvilken kontrakt der er tale om?
Kommentarer
Jeg synes egentlig det er fair nok at vi har en sådan politik. For respekt over for de tidligere Chelsea spillere, som blev \"smidt for porten\" pga. de ikke kun ville have en ét årig kontrakt, burde vi ikke ændre denne politik.
Derimod ville jeg da være lidt skuffet over Cole hvis han ikke kan acceptere dette. Han burde da vise loyalitet overfor klubben og fansene ved at skrive under på den ét årige aftale, for jeg håber virkelig ikke at han smutter.
Selvom jeg har kæmpe tiltro til Bertrand, mener jeg stadig Cole er verdens bedste ventreback.
Synes på sin vis det er fint med en defineret alderspolitik, men der burde kunne gøres undtagelser.
Da Drogbas kontrakt udløb, havde han kun præsteret i CL-kampe og så i mange kampe ud som en færdig mand i topfodbold. Ashley Cole derimod bliver ved med at imponere mig og ligner på ingen måde en der er over-the-hill eller tæt på. Derfor mener jeg bestemt at en 2 årig kontrakt kunne komme på tale sådan som situationen er lige nu..
God tråd Steen! :)
Jeg synes alderspolitikken er ALT for generaliserende.
Der er forskel på at være en 30 årig wing, som ofte(ikke altid) mister sin hurtighed de efterfølgende år og dermed mister sine spidskompetencer i spillet og så at være en midterforsvar (eller målmand for den sags skyld), som ofte (ikke altid) går sin bedste periode i møde, når han runder de 30 år.
Hvis man endelig skulle sætte en grænse, burde den i det mindste sættes op til 32 år, da fodboldsspillere ikke er \"for gamle\", når de runder 30 år. Det var de måske oftere for 20 år siden, men meget har ændret sig, da man idag ved meget mere om hvad der er sundt for kroppen og hvordan den restituere bedst muligt, så man kan holde til topfodbold i flere år. Og samtidig burde reglen kunne gradbøjes da en spiller som A. Cole som har været og er fortsat blandt de bedste backer i verden og derfor selvfølgelig skal have en længere kontrakforlængelse, når han samtidig præstere på højeste niveau og har tjent klubben fantastisk. Der er jo ingen der siger at han skal stige i løn. Han kan jo sagtens få den samme løn de næste 2-3 år eller sågar gå lidt ned (der er jo næppe andre klubber som vil tilbyde ham ligeså meget løn som han får nu).
Spændende tråd.
Alder og Ancinitet bør også være en del af politikken, som I siger spiller A. Cole stadig fantatisk og har et højt bundniveau. Så jeg vil sørme være ked af at se ham spille for et andet hold.
Det samme tænker jeg om Cech og speecielt Terry.
De skal behandles ordentligt eftersom de spillere har en stor andel i hvor CFC er i dag.
Man kan sige at lønsedlen måske skal en anelse ned og at kontrakten ikke skal være mere end 2 år, men at de hele tiden skal spille et år af gangen er en dårlig behandling.
Jeg syntes ikke man kan sammenligne Cole og Drogbas situation, for Drogba var noget ældre og havde peaket. Lampard har vel også peaket, men acceptere sin nye rolle og spiller virkelig godt i denne sæson.
Jeg syntes også det er vigtigt vi stadig har Engelske spillere i start opstillingen.
Den engelske talent masse ser ikke for god ud. Jeg har svært ved at finde spiller som ville gøre en forskel i Chelsea trup udover dem som han kontrakt i Manchester, Arsenal og Spurs.
Hvad er så Jeres holdning omkring Lampard\'s kontrakt også snart render ud?
Jeg mener Lampard skal tilbydes 1 årig + 1 år såfremt han er på holdet i 50 % af kampene.
Men forstår godt hvis han tager muligheden i LA.
På den anden side er hans nye kone jo TV vært i deres GMT, det kan jo være de ikke vil væk fra London, da hans 2 børn fra tidligere ægteskab også bor der.
West ham Tror jeg ikke har penge til at tilbyde ham noget, og han vil vel heller ikke spille for AVB.
Så håber at han tager 1 år ad gangen.
| # | Hold | K. | Pts. |
|---|---|---|---|
| 3. | Manchester United | 32 | 55 |
| 4. | Aston Villa | 32 | 55 |
| 5. | Liverpool | 32 | 52 |
| 6. | Chelsea | 32 | 48 |
| 7. | Brentford | 32 | 47 |
| 8. | Everton | 32 | 47 |
| 9. | Brighton | 32 | 46 |
| Spiller | Mål | Assists |
|---|---|---|
| João Pedro | 25 | 6 |
| Pedro Neto | 16 | 7 |
| C. Palmer | 16 | 7 |
| E. Fernández | 14 | 12 |
| A. Garnacho | 8 | 4 |
| Estêvão | 8 | 3 |

TV3 Puls
Viaplay.dk

Dejligt at der bliver taget fat i emnet Steen.
Nu har Chelsea selv sat sig i deres dårlige position, og er selv skyld i, at man nu bliver nødt til at køre en 1-års-kontrakt-tolerance over for alle 30+ spillere. Det skyldes i bund og grund en fuldstændig uansvarlig økonomisk politik gennem årene. Man har tit kastet lange og gyldne kontrakter efter ældre spillere.At vi så har en stamme af spillende legender, som stadig formår at præstere, er blot i vores favør.
Politiken omkring spillere over 30 kun får tilbudt 1 års kontraktforlængelser synes jeg giver god mening, så længe de vil give spillere på op til 29 år 2-3-4 år lange kontrakter. Men der er altid undtagelser - f.eks. Malouda, som pludseligt faldt gevaldigt i niveau. Jeg kan huske jeg var jublende lykkelig, da han forlængede med 4 år tilbage i 2009 (der var han altså 29 år, og blev kun bedre i kommende sæson under Ancelotti), men ham skulle vi have smidt afsted for længe siden, men i stedet, render han nu og suger penge ind på ungdomsakademiet (og han er ikke den første!).
Så er der Lampard og Drogba, som har været uforskammet gode, i hele deres periode, spillet stabilt, aldrig åbent brokket sig i pressen over manglende spilletid. Bevares, de kan være løntunge, men for pokker, de har så meget mere økonomisk og spillemæssig betyding for holdet - både på og uden for banen. Drogbas exit var nok uundgåeligt, og det var den perfekte måde at han trak forlod klubben på. Anelka, derimod, var jeg dybt pinlig over blev behandlet som han gjorde. Han var så fantastisk en spiller for holdet, har aldrig klaget eller brokket sig, men altid leveret. Han blev smidt ud af bagdøren sammen med skraldet (og Alex).Jeg forstår derfor udmærket de tidligre spilleres kritik i medierne, da det nu ser ud til at Ashley Cole skal samme vej.
Omvendt, med den begrænsede indtjening Chelsea har (grundet vores \"lille\" stadion\") og den forestående FFP, som forstår jeg godt politiken. Man bliver nødt til at satse på bæredygtig ungdom, og ikke tage samme chancer økonomisk, med de ældre spillere.
Problemet er dog, at ingen kan forudse fremtiden, så derfor vælger Chelsea at spille \"better safe than sorry\". Fremtiden må så vise, hvorvidt vi kommer til at tabe på at miste vores ældre spillere, og dermed erfaring og rygrad, eller vinder på at have ungdommens kådhed og modighed. Personligt tror jeg på en blanding, som kan betyde, at man må give nogle ældre spillere (30+) 2 årige kontakter og nogle 1 årige. Bare se på Arsenal, deres unge spillere har ikke ligefrem flået trofæer hjem.
God tråd Steen!