Dommerkendelser & klager
Hey guys,
Jernet skal smeltes mens det er varmt. Vi har netop prøvet at have dommeren imod os, og tabt vigtige point på den konto, også lige imod United. I det her indlæg vil jeg gå skarpt ind på, muligheden for brug af teknologi og spørge ind til Jeres synspunkt herom.
Chelsea pressede Manchester United helt i bund og kom tilbage i kampen, Ivanovic begår en menneskelig fejl og kommer for tæt på Youngs løbebane, det er hvad der sker. At han ser rødt er helt korrekt dømt. Der røg noget af momentet, og Roberto Di Matteo tænker at nu skal vi sætte os dybt og gå efter det ene point, med Sturridge som jokeren. Vi tættere på 3 point end 1 point før udvisningen. Så kommer det fatale, dommer Mark Clattenburg udviser Fernando Torres på film, som er total fejl dømt. Det var snare Evans som skulle have haft et gult kort.
Her tænker jeg - skulle det være muligt at en neutral 5 dommer på sidelinjen skulle analysere kampen efter den er spillet, og evt. fjerne det røde kort på Fernando Torres og give f.eks. Evans et gult? Havde han haft et i forvejen var det så en karantæne, eller skulle det ske under kampen? Eller slet ikke?
Nu når vi er inde på dette, så lad os tage fat i målkameraet. Skal vi have gang i teknologien og se om bolden er inde aktivt eller efter kampen? Eller slet ikke?
For lige at tage gårsdagens kamp op igen, kan jeg informere at Chelsea har indgivet en klage på Mark Clattenburg, for upassende sprogbrug i to uafhængige situationer imod to forskellige spillere. Hvad mener I om dette?
Noget helt tredje er:
Bør FA ikke indgå samme sanktion imod dårligt dømte kampe for dommere som spillere? Jeg tænker, hvis en dommer har en virkelig dårlig kamp og det er tydeligt fremstår i analyse af kampen at dommeren har en indvirkning på kampens udfald, bør kunne dømmes en karantæne og hvis det er i grovere karakter bør få en bødestraf, som spillere? Jeg tænker også at hvis det er topkampe, som f.eks. igår, bør dommeren så ikke også kunne få en karantæne og ikke må dømme topbrag i f.eks. et halvt til et helt år? Han havde en kæmpe indvirkning på hvordan tabellen ser ud nu.
Det er min klare overbevisning at Mark Clattenburg burde få en karantæne på 4 til 8 spilledage og ikke få muligheden for at dømme topkampe det næste år. Bum.
Hvad synes I? Er jeg helt fra den? Hvis en dommer bruger upassende sprog og har indvirkning på et resultat, som et neutralt objektiv bør han da straffes på lige hvilkår som spillere for dårlig opførsel eller racisme.
Kommentarer
der skulle tages en omkamp, især når dommeren også har været racistisk.
Sir Alex, han er med tiden blevet mere og mere træls at høre på, hvergang ting ikke går hans vej, så kommer der kritik til alle og når ting sjovt nok går efters hans hoved, så roser han sgu folk og påpeger at der er mangler hos modstanderen. RDM er heldigvis mere fair og bruger ikke så lang tid på at beklage sig over alle andre. Men håber da virkelig ikke at dommeren udtalte sig mod spillere, der burde han være neutral og holde kampen i ro. Er det tilfællet, burde manden aldrig dømme en kamp, og det er sgu ikke bare fordi det er Chelsea det skete imod, det er bare ikke godt nok. Men det er også et utaknemlig job at være dommer, tror ikke at Clattenburg tør at komme ud, og man har jo hørt og set dommere blive overfaldt, kaste skydts og opsøgt på adressen. Og der har Chelsea også vært med inde i de kampe.
Kort - ville personligt have det fint med hvis RDM begyndte at presse dommerne på samme måde som SAF.
Det virker tydeligvis.
Jeg kan respektere SAF for at være en dygtig træner og fordi han - som Mourinho - er god til at fjerne pres fra spillerne.
Men som person og den han er i medierne, så foragter jeg ham præcis så meget som ManUtd fans elsker ham.
Når det er sagt - så mener jeg også at dommerne skal have hjælp fra teknologi. Dette mener jeg ved mållinje kameraer og i de øverste ligaer, en fjerdedommer som har mulighed for at se visse hændelser i slowmo og giver dommeren en mulighed for at korrigere en hændelse (som ved offsidemål at det kan annulleres).
Offside vil stadig kunne blive kaldt forkert (hvis de kalder offside og der ikke var det eller hvis der var offside men spil fortsætter uden at det bliver til noget), men ved situationer hvor den skydes i kassen fra offside, kan der ske forbedringer.
Det vil stadig efterlade \"charmen\" ved fejl, men forbedre de vigtigeste og mest indflydelsesrige fejl.
Hvis jeg forstår dit tidsskrift korrekt, så vil der være pauser i spillet så?
Obi: Det ville sagtens kunne gøres uden pausning, dommeren har jo sin øresnegl og vil kunne dømme derefter.
Lidt til benzin på bålet:
http://www.footy.dk/2012/10/29/fa-vil-undersoge-clattenburg-sag/
\"Mark Clattenburg er normalt kendt som en af Premier Leagues bedste dommere, men kan muligvis se frem til en karantæne, bøde eller lignende.\"
Så en 4 eller 5 dommer sidder og ser på en skærm hvad der sker? Endelig en go ide.. Men er sgu spændt på hvad han har sagt, og det er nok Sir Alex der synes han er en af de bedste dommere i PL. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mhGc_C8a1E4 og http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=U-8dOjeVC80
Clattenburg er pillet af programmet de næste par uger mens sagen kører.
Duxii: har du en kilde? det er en glædelig nyhed. De kulørte blade siger han har kaldt Mata for en \"Spansk nar\" eller \"Spanish twat\", hvilket vel er lige så slemt som at kalde Evra for \"Negro\".
Det er her: http://www1.skysports.com/football/news/11668/8209215/
\"Clattenburg has been stood down from this weekend\'s programme and is co-operating with the FA\'s ongoing probe, but in the meantime the Society of Black Lawyers wants the police to look into whether a criminal offence has been committed.\"
Hvis det stemmer, at han har kaldt spillerne for disse ting, så mener jeg, at man har en helt ny situation. Jeg synes ikke man kan sige at han har dømt kampen, som en neutral dommer, hvis det er rigtigt. Og så står man med en situation, som man ikke tidligere har set i PL. Er spændt på at se hvad der sker videre i denne sag.
http://www.teamtalk.com/chelsea/8210497/Chelsea-s-Juan-Mata-didn-t-hear-Mark-Clattenburg-s-alleged-c
Overstående artikel tager en sjov drejning, da Romeu fortæller at hverken Mata eller Torres har hørt at Clattenburg skulle have ytret sig racistisk mod dem.
Jeg begynder mere og mere at tvivle på om det er sandt, eller det pure opspind fra Chelsea
Drogba: Jeg har svært ved at forestille mig at Chelsea går ud i sådan en \"kampagne\". Det ville være totalt useriøst og amatør agtigt.
De historier der er kommet ud, omkring Mikel ikke havde hørt at Clattenburg havde kaldt Mikel for en abe, men Ramires havde hørt det, og man ser klippet igen, så bliver han \"pludselig\" mega agressiv Ramires. Som man normalt vil kalde for men en mere rolig spiller. Og det samme udtryk for fra Mata da han skulle have blevet kaldt for spanish twat. Hvor han bare står og ryster på hovedet af dommeren. Men okay - sladderbladene sælger på dette. Såååe...
| # | Hold | K. | Pts. |
|---|---|---|---|
| 3. | Manchester United | 32 | 55 |
| 4. | Aston Villa | 32 | 55 |
| 5. | Liverpool | 32 | 52 |
| 6. | Chelsea | 32 | 48 |
| 7. | Brentford | 32 | 47 |
| 8. | Everton | 32 | 47 |
| 9. | Brighton | 32 | 46 |
| Spiller | Mål | Assists |
|---|---|---|
| João Pedro | 25 | 6 |
| Pedro Neto | 16 | 7 |
| C. Palmer | 16 | 7 |
| E. Fernández | 14 | 12 |
| Estêvão | 8 | 3 |
| A. Garnacho | 8 | 4 |

TV3 Puls
Viaplay.dk

Jeg mener at det før er sket, at dommere med dårlige præstationer er blevet degraderede til lavere rækker f.eks. Det er vel en rimelig sanktion for de fejldomme, der var, med tanke på den indflydelse det får for kampen, og ikke mindst mesterskabskampen. Men det får vi jo desværre ikke nogen point ud af. Vi kan kun håbe på, at kampen bliver dømt bedre og mere fair næste gang.
Mht. klagen over dommerens sprogbrug, har jeg svært ved at mene noget om det, før man ved hvad der er blevet sagt.
Målteknologi er jeg stor fan af. Jeg synes at man skal gøre alt det man kan for, at få en mere fair afvikling af kampene, uden at det går ud over spillet. En teknologi som kunne hjælpe med off-side, kunne være interessant. Se blot på weekendens to kampe, chel-utd og eve-liv, som begge bliver afgjort af, at en mand tager fejl.
At ferguson så efter kampen vælger at udtale, at torres sagtens kunne have forsat og ikke behøvede at smide sig, synes jeg er helt til grin, og viser mangel på respekt. Han kan vel på ingen måde vurdere hvorvidt torres, er i stand til at forsætte, efter at have fået plantet evans\' knopper på skinnebenet.