ManUtd - Real Madrid, ødelagt af en dommer :(
Angående kampen i går sad jeg med en blandet følelse. Jeg vidste ikke hvem jeg skulle heppe på og håbede egentlig bare på en fornøjelig kamp.
Vandt United, kunne det være at JM ville blive afskediget i Real Madrid og han ville komme hjem til Broen, hvor han hører til.
Vandt Real Madrid, kunne jeg fryde mig over mine United venner :).
Under alle omstændigheder, så var det ikke det, som blev taleemnet.
Det blev 2 bestemte situationer i kampen.
- 1: Nanis røde kort
- 2: United snydt for klart straffe i døende minutter af kampen.
Nanis røde kort ændrer karakteren af kampen på ingen tid. Man kunne se at RM gik fra at have problemer, til pludselig befinde sig i et skydetelt med en automat riffel og sætte De Gea under bombardement.
Jeg kan da godt se hvorfor han dømmer et rødt. Nani rammer ham i siden med foden, men Nanis ben bukker fuldstændig sammen og gør alt for at undgå Arboela. Det var heller ikke i hovedet, men ramte ham i siden.
Gult havde i min optik været på sin plads. Det røde var ret så hårdt
Det oversete straffe i de døende minutter, kunne have gjort kampen ENDNU mere spændende til sidst. Evra som får taget benet, var jo et straffe uden lige. Jeg følte lidt at det var 2009 og Øvebro var dommer.
Og apropos dommeren... ved ikke om i kan huske ham, men det var den samme dommer som dømte kampen Barcelona - Chelsea, på Camp Nou sidste år (hvor Terry fik rødt).
Kommentarer
Jeg synes ikke det røde kort var i orden..
Men omvendt fryder jeg mig uendeligt ved, at min hadeklub nr. 1 får lidt dommermodgang for engangs skyld!
Jeg synes godt, at man kan diskutere det røde kort. Dommeren må vurdere, at Nani bevidst rammer ham, ellers synes jeg ikke, at det er til rødt. Men nu var det lige Nani, så gør det ikke så meget :D Men Rafael forhindrer også et mål, da han taget et hovedstødsforsøg med hånden, og det er vel både straffe og rødt. Kan godt forstå, at United er skuffede over det røde kort, det ville jeg nok også være, hvis en Chelsea spiller havde fået rødt på den der. Men udover det så synes jeg ikke, at der var noget at være utilfreds over.
Jeg er enig i at det røde kort godt kan falde. Men synes godt nok det er grovt.
Men som Dwise siger, Rafael burde have været udvist og RM have fået et straffe.
Denne kamp er blot endnu en, hvor jeg mener at dommere bør få TV-hjælp. Det er vel også lidt ideen med denne tråd.
For ved at mange taler om \"charmen ved fodbold går tabt\"... men helt ærlig. Hvis Chelsea skulle vinde CL på en dommerfejl, så ville sejren ikke føles nær så god.
Og jeg husker stadig den grå aften i 2009 mod Barcelona og en forpulet normand.
Taler vi om mindre kampe, så er det vel bare at dømme på den gamle måde... men CL og de større ligaer, bør i min optik, indføre en 4 dommer, som kan se tingene i slow og hjælpe dommeren via headsættet.
Det kan let eliminere offsidemål, forkerte røde kort, diving og meget andet.
I serie 8 eller what not, der dømmer en dommer stadig offside... til trods for at han ingen linjedommere har.
Jeg må indrømme at jeg følte med United i går. Ikke fordi kortet var 100% forkert... men fordi det var ekstremt hårdt dømt.
Egentlig kun Barcelona hvor jeg ikke kan føle sådan :)... på den anden side, så forstår jeg ikke dommeren til sidst? Hvorfor han ikke giver Ferdinand rødt for det hånlige klap... spasser
Michael82 skrev:
Egentlig kun Barcelona hvor jeg ikke kan føle sådan :)... på den anden side, så forstår jeg ikke dommeren til sidst? Hvorfor han ikke giver Ferdinand rødt for det hånlige klap... spasser
Mon ikke vores kære venner fra Uefa har en mening om det. Mener da, at Drogba fik et par spilledage efter Barcelona-kampen :) Men United tager ikke skade af lidt modgang. Det var på tide, at de mødte lidt modstand i denne sæson. Dejligt de er ude.
Forstår ikke hvorfor man brokker sig så meget over det røde kort.
De ved at der er kommet meget mere fokus på farligt spil og stemplinger.
At Nani har øje på bolden, er ikke en valid undskyldning, han har ansvaret for ikke at ramme modstanderen, og han rammer ham jo med knopperne forrest og højt ben = Der kan dømmes rødt kort på den, stadig en hård dom, men kan sagtens dømmes.
Som AnnemarieA skriver - er der jo kun så meget fokus på det fordi at det er med til at vende kampen, om Real havde vundet uden det røde kort, kan vi jo kun gætte på.
Når det så er sagt, skal man score mål for at vinde - og united scorede ingen mål igår ;o)
Derudover så skal united folkene vidst ikke brokke sig over dommerhjælp! - Deres kvote er vidst også mere end opbrugt (Med undtagelse af Howard Webb)
Synes det er latterligt at give dommeren skylden, det røde kort var fuld fortjent, så et billede hvor man kunne se et ordentlig stempel ham fra real madrid havde fået i siden af sit bryst.
og hvad er egentlig problemet? UNITED ER UDE! KARMA KARMA KARMA!
Ehazard17 skrev:
Micheal82 det var lige meget om den endte 1-2 eller 2-2 Real gik videre alligvel på udebane mål:) just saying
Ja, 2-2 så var Real gået videre. Men se på kampens forløb op til det røde kort.
Angående straffet til sidst, så ville United have kommet på 2-2 (antager vi) og dermed havde der været virkelig run på. Jeg husker i hvertfald godt Uniteds sejr i 1998 over Bayern Munchen... bagud 0-1 når overtiden gik i gang... og vinder 2-1 på 2 mål i overtiden ;)
Mikkel8CFC26 skrev:
Synes det er latterligt at give dommeren skylden, det røde kort var fuld fortjent, så et billede hvor man kunne se et ordentlig stempel ham fra real madrid havde fået i siden af sit bryst.
og hvad er egentlig problemet? UNITED ER UDE! KARMA KARMA KARMA!
Mikkel, det har intet med problem at gøre. Det har noget at gøre med dommere. Karmaen ved jeg ikke hvor kommer ind, da det egentlig er Barca som har haft tung dommertække i CL regi... ikke United.
Jeg forstår ikke hvorfor du siger fuldt fortjent rødt. Jo, det kan da godt forsvares... men det er et ekstremt hårdt dømt rødt kort og jeg vil personligt mene at en hændelse som denne... hvor Nani ikke sparker igennem, men blot rammer Arboela bør takseres med et gult.
Det andet er simpelthen for gamechanging.
Som man siger, så er de bedste dommere, dem som ikke bemærkes. Og det kan man ikke sige for denne tyrkiske dommer
Side 55 Neders i venstre spalte i fodbold loven 2012/2013, hvor det i \"Internationale fortolkninger og danske afgørelser\" Hedder:
\"En voldsom, ukontrolleret tackling med ét eller begge ben, som rammer modspilleren og bringer hans sikkerhed i fare, betragtes som spil som i alvorlig grad utilladeligt og straffes med direkte frispark og udvisning. Dette gælder, uanset om tacklingen sættes ind forfra, bagfra eller fra siden\"
Michael82:
men det er et ekstremt hårdt dømt rødt kort og jeg vil personligt mene at en hændelse som denne... hvor Nani ikke sparker igennem, men blot rammer Arboela bør takseres med et gult.
Det er vel i princippet lige meget om han sparker igennem? I en hovedstødsduel får du jo også rødt kort for at plante en albue i ansigtet på en anden uanset om du svinger igennem eller ej.
Duxii - jeg er ikke uenig med dig. Jeg har heller ikke sagt at det var et forkert dømt rødt kort i henhold til loven.
Men helt ærligt, hvis dommeren konstant gav kort og straffe og what not, som man bør (ved små hiv i trøjen mv), så ville kampen blive ødelagt.
Sådan en tæmning som Nani fortager, er jo ikke unormal for fx Ronaldo.
Det som er essensen er, at dommeren foretager et alt for groft skøn. Havde Nani gået groft efter den (som Pepe gjorde da Spanien og Holland spillede under EM), kunne jeg let forstå det. Men her var det et hændeligt uheld og sammenstød.
Derfor synes jeg at det var noget så forkert at uddele kortet. Ikke på baggrund af loven, men på baggrunden af situationen.
Som nævnt for oven - bemærk hvor mange gange i en kamp at der egentlig bør være straffe (i og med et straffe skal dømmes ud fra samme præmisser som frispark). Eller hvor mange gange der skal uddeles kort, men ISÆR straffe (når man ser på hjørnespark fx).
Hvor mange gange ser du ikke en dommer tage fat i spillere og tale med dem, fremfor at straffe dem med kort? Det holder et flow i gang i kampen
Real Madrid spillerne var jo nærmest lige så overrasket... samme var JM også.
Efter min mening havde et gult været bedre for selve kampens forløb i denne omgang. Dommeren var for god til at sætte sig i centrum.
hmm.. I min optik er det røde helt på sin plads :s
Dette baserer jeg på at ud fra hvad jeg kan se, bliver Arbeloa ramt med knopperne først. Havde dette været en glidene tackling med knopperne først, så er det direkte rødt. Kan ikke se hvorfor det skal gøre en forskel at det sker i luften, tværtimod :s Men det er jo så også min personlige holdning..